ELÄMÄN KAARI
Kun ihminen alkaa tulla tiettyyn ikään,niin alkaa väistämättä tulla elämään uusia ajatuksia.Lähinnä sellaisia,että tämä elämä on loppujen lopuksi varsin lyhyt aika,alkaa tuntumaan siltä,että ei ole saanut oikein mitään aikaan,moni ennalta suunniteltu työ on jäänyt tekemättä joko kokonaan,tai sitten se on jäänyt ikäänkuin kesken.
Olen tässä odottelemassa 80. vuotisjuhlaani ja sekin saa mieleen juuri tällaisia ajatuksia.
Eritysen korostetusti tämä elämän kaaren päättyminen tulee vääjäämättä mieleen,minulla varsinkin kun on pitkäaikainen sairaus ollut rasitteena jo lähes 25 vuotta,eikä paranemisen toiveita ole enää olemassa.Saan kiittää,että olen jaksanut tähänkin saakka taistella,esitän kiitokset rakkaalle vaimolleni,joka on jaksanut hoitaa minua täällä kotona,että en ole joutunut laitoshoitoon.
Lisäksi kiitän erityisesti minua hoitaneita kahta eri alojen erikoislääkäriä,he ovat pidentäneetminun elämääni,kehittyneen lääketieteen,ja kaikkien uusien hoitomenetelmien avulla, olen saanut parhaan mahdollisen saaatavilla olevan hoidon.Vielä kerra toistan suuren KIITOKSEN edellä mainitsemilleni henkilöille.Suurin kiitos kuitenkin rakkaalla vaimolleni saamastani monipuolisesta ja rasakaasta hoidosta mitä HÄN on minmulle antanut.
Lähestyvää 80. vuotispäivää odottaessani olen huomannut,että olen saavuttamassa kunnioittavan "merkkipaalun" elämässäni. Tämän juhlan odotus on saanut mieleni, toisaalta iloiseksi ja toisaala myös murheellisiakin mietteitä aikaan,tunnen toisinaan sen pienenä painolastina,uskon kuitenkin,että mitään yllättävääei tapahtuisi,että saan viettää tämän juhlapoäivän läheisteni kanssa iloisella mielellä.
Liitän tähän loppuun koulutoverini kirjoittaman runo,joka sopii tähä aiheeseen mainiosti.Hän on minun ikätoverini, koulutoverini ja lapsuuden leikkikaveri. Hnen nimensä on Panu Helariutta ja asuu nykyisin paikkakunnalla Parainen.
ELÄMÄN VIRTA
1. "Kuin virran juoksu on elämän kulku. 4. Voit yrittää uida
vastaan juoksua sen,
itses väsytät vain turhaan ponnistellen.
Ei virtausta estä,
5. Älä kapinoi vastaan, anna virran viedä.
Elon laineissa polski,vaikket kaikkea siedä
6. Olet osana,ihminen, ajan virtausta tätä.
Muisto töistäsi kaunis sä jälkeesi jätä.
eikä haittaa ees sulku.
2. Kuin koskessa tyrskyt,
meit elämä heittää.
Taas soljuva vuoksi
elon vastukset peittää
3. On aika kuin virta.
Se on liikkeessä ain,
ei pysähdy koskaan
iät rientäen vain.
Kirjoittanut Panu Helariutta
PARAINEN"
Tämä minu mielestäni kauniin runon halusin liittää tähän login loppuun.Toivon kaikille lukijoille kaikke hyvää ja rakastakaa toisianne,ja vaalikaa terveyttänne. Jumalan siunausta Teille kaikille toivoo;
Rauno Kulmala
KAARINA, Suomi Finland.
keskiviikko 29. toukokuuta 2013
Elämän kaari
ELÄMÄN KAARI
Kun ihminen alkaa tulla tiettyyn ikään,niin alkaa väistämättä tulla elämään uusia ajatuksia.Lähinnä sellaisia,että tämä elämä on loppujen lopuksi varsin lyhyt aika,alkaa tuntumaan siltä,että ei ole saanut oikein mitään aikaan,moni ennalta suunniteltu työ on jäänyt tekemättä joko kokonaan,tai sitten se on jäänyt ikäänkuin kesken.
Olen tässä odottelemassa 80. vuotisjuhlaani ja sekin saa mieleen juuri tällaisia ajatuksia.
Eritysen korostetusti tämä elämän kaaren päättyminen tulee vääjäämättä mieleen,minulla varsinkin kun on pitkäaikainen sairaus ollut rasitteena jo lähes 25 vuotta,eikä paranemisen toiveita ole enää olemassa.Saan kiittää,että olen jaksanut tähänkin saakka taistella,esitän kiitokset rakkaalle vaimolleni,joka on jaksanut hoitaa minua täällä kotona,että en ole joutunut laitoshoitoon.
Lisäksi kiitän erityisesti minua hoitaneita kahta eri alojen erikoislääkäriä,he ovat pidentäneetminun elämääni,kehittyneen lääketieteen,ja kaikkien uusien hoitomenetelmien avulla, olen saanut parhaan mahdollisen saaatavilla olevan hoidon.Vielä kerra toistan suuren KIITOKSEN edellä mainitsemilleni henkilöille.Suurin kiitos kuitenkin rakkaalla vaimolleni saamastani monipuolisesta ja rasakaasta hoidosta mitä HÄN on minmulle antanut.
Lähestyvää 80. vuotispäivää odottaessani olen huomannut,että olen saavuttamassa kunnioittavan "merkkipaalun" elämässäni. Tämän juhlan odotus on saanut mieleni, toisaalta iloiseksi ja toisaala myös murheellisiakin mietteitä aikaan,tunnen toisinaan sen pienenä painolastina,uskon kuitenkin,että mitään yllättävääei tapahtuisi,että saan viettää tämän juhlapoäivän läheisteni kanssa iloisella mielellä.
Liitän tähän loppuun koulutoverini kirjoittaman runo,joka sopii tähä aiheeseen mainiosti.Hän on minun ikätoverini, koulutoverini ja lapsuuden leikkikaveri. Hnen nimensä on Panu Helariutta ja asuu nykyisin paikkakunnalla Parainen.
ELÄMÄN VIRTA
1. "Kuin virran juoksu on elämän kulku. 4. Voit yrittää uida
vastaan juoksua sen,
itses väsytät vain turhaan ponnistellen.
Ei virtausta estä,
5. Älä kapinoi vastaan, anna virran viedä.
Elon laineissa polski,vaikket kaikkea siedä
6. Olet osana,ihminen, ajan virtausta tätä.
Muisto töistäsi kaunis sä jälkeesi jätä.
eikä haittaa ees sulku.
2. Kuin koskessa tyrskyt,
meit elämä heittää.
Taas soljuva vuoksi
elon vastukset peittää
3. On aika kuin virta.
Se on liikkeessä ain,
ei pysähdy koskaan
iät rientäen vain.
Kirjoittanut Panu Helariutta
PARAINEN"
Tämä minu mielestäni kauniin runon halusin liittää tähän login loppuun.Toivon kaikille lukijoille kaikke hyvää ja rakastakaa toisianne,ja vaalikaa terveyttänne. Jumalan siunausta Teille kaikille toivoo;
Rauno Kulmala
KAARINA, Suomi Finland.
lauantai 18. toukokuuta 2013
MALJAPUHE
MAlJAPUHE
Tämä julkaistiin mielipidekirjoituksena erään pinen paikallislehden yleisönosastossa,eli lainaan tekstiä ja laatijan nimen mainitsen tekstin lopussa.
"Harvoin lienee kuultu kanopuheisempaa,suoraan elävästä elämästä puhuttua puhetta,juoppouspuheen kirouksesta kuin tässä on kirjoitettu,joka pidettiin joukolle nuoria herroja eräässä upeassa anniskeluravintolassa.
Viisi hienoa herraa seisoi tarjoilupöydän (baaritiskin) ääressä,kun vanha,ryysyinen kerjäläisukko astui sisään,asettui herrojen lähesyyteen ja katseli himokkaasti juomia,joita heille tarjoiltiin. Huomatessaan Hänen janoavan katseensa herrat piloillaan tilasivat yhden täyden lasin lisää,maksoivat sen ja ojensivat sen hänelle ja samalla ilkamoiden pyysivät,että hän pitäisi heille pienen maljapuheen.
Kun mies oli tyhjentänyt lasinsa ja laskenut sen kädestään pöydälle,hän ryhdistäytyi. loi riehakkaan iloisiin nuoriin herroihin tutkivan katseen,joka ilmaisi,että hän joskus oli seisonut yhteiskunnallisella portaikolla useita askelmia ylempänä kuin nykyään ja aloitti:
""Hyvät herrat,kun katselen Teitä tänä iltana,minusta tuntuu kuin edessäni olisi kuvia itsestänimuinaisilta ja kadonneilta ajoilta.Kurja kerjäläinen,joka nyt näette edessänne,esiintyi kerran yhtä ylpeänä ja upeanan kuin kuka tahansa teistä. Nämä turmeltuneet kasvot olivat kerran yhtä nuoret ja kauniit kuin teidän, ja minulla oli koti,ystäviä ja huolellisesti valittu seurapiiri.
Minulla oli vaimo,kaunis,kuin taidemaalarin unelma,mutta rakkauteni häneen upposi viinien onnettomuuspikareihin. Minulla oli lapsia.Kauniita ja rakastettavia kuin niityn kukkaset, mutta minun täytyi nähdä heidän kaikkien kalpenevan ja tulevan surulliseksi isänsä juopottelun seurauksena. Minulla oli koti,jossa onni ja rakkaus asui,mutta minä karkotin rauhan tästä paratiisista.
Minun elämäni pyrkimyksillä oli päämäärä,suuri ja jalo, ja korkealla kuin aamuntähti,mutta öiset juomaseurat tukahduttivat intoni päämääräni saavuttamiseen ja viimein saivat sen täy-dellisesti sammumaan.
Nyt olen kadotettu mies. Nyt edessänne seisoo mies ilman vaimoa,isä ilman lapsia,kerjäläinen ilman kotia,ihminen,jossa kaikki hyvä ja jalo on tukahtunut ruumiillisesti raunioitunut hylky vaeltamassa ihmisten keskellä. Elämäni on synkintä yötä; kaiken minkä omistin,on niellyt juoppouden pohjaton kuilu.""
Tämän jälkeen mies kääntyi ja meni ulos. Hienot nuoret miehet seisoivat hiljaa,kenelläkään ei ollut rohkeutta puhua. Hekin kääntyivät jiljaisina ovelle ja poistuivat.
Toivon kaikille tämän lukijoille hyvää kesää ja johdatusta elämän tielle."
Tämän sykähdyttävän ja puhuttelevan tekstin on kirjoittanut ja sanoiksi pukenut;
PÄIVI PITKÄNEN
Urjalasta.
Olen halunnut tuoda tämän tarinan Blogin lukijoiden tietoisuuteen koska , niin monissa tapauksissa tämä tuntuu totuudenmukaiselta ja opettavaiselta, siitä näkökulmasta katsottuna mitä alkoholin käyttö saattaa sen käyttäjille tuoda tullessaan
Vanha sanonta kertoo karutonta kieltä tästä aiheesta ja sopinee hyvin tämän blogin loppuun.
" Mies otti ryypyn,otti toisen, ja lopulta ryypyt ottivat koko miehen."
Hyvää kesää myös minun puolestani Teille kaikille toivoo Rauno-pappa.
Rauno Kulmala 19.05.2013
Littoinen
Tämä julkaistiin mielipidekirjoituksena erään pinen paikallislehden yleisönosastossa,eli lainaan tekstiä ja laatijan nimen mainitsen tekstin lopussa.
"Harvoin lienee kuultu kanopuheisempaa,suoraan elävästä elämästä puhuttua puhetta,juoppouspuheen kirouksesta kuin tässä on kirjoitettu,joka pidettiin joukolle nuoria herroja eräässä upeassa anniskeluravintolassa.
Viisi hienoa herraa seisoi tarjoilupöydän (baaritiskin) ääressä,kun vanha,ryysyinen kerjäläisukko astui sisään,asettui herrojen lähesyyteen ja katseli himokkaasti juomia,joita heille tarjoiltiin. Huomatessaan Hänen janoavan katseensa herrat piloillaan tilasivat yhden täyden lasin lisää,maksoivat sen ja ojensivat sen hänelle ja samalla ilkamoiden pyysivät,että hän pitäisi heille pienen maljapuheen.
Kun mies oli tyhjentänyt lasinsa ja laskenut sen kädestään pöydälle,hän ryhdistäytyi. loi riehakkaan iloisiin nuoriin herroihin tutkivan katseen,joka ilmaisi,että hän joskus oli seisonut yhteiskunnallisella portaikolla useita askelmia ylempänä kuin nykyään ja aloitti:
""Hyvät herrat,kun katselen Teitä tänä iltana,minusta tuntuu kuin edessäni olisi kuvia itsestänimuinaisilta ja kadonneilta ajoilta.Kurja kerjäläinen,joka nyt näette edessänne,esiintyi kerran yhtä ylpeänä ja upeanan kuin kuka tahansa teistä. Nämä turmeltuneet kasvot olivat kerran yhtä nuoret ja kauniit kuin teidän, ja minulla oli koti,ystäviä ja huolellisesti valittu seurapiiri.
Minulla oli vaimo,kaunis,kuin taidemaalarin unelma,mutta rakkauteni häneen upposi viinien onnettomuuspikareihin. Minulla oli lapsia.Kauniita ja rakastettavia kuin niityn kukkaset, mutta minun täytyi nähdä heidän kaikkien kalpenevan ja tulevan surulliseksi isänsä juopottelun seurauksena. Minulla oli koti,jossa onni ja rakkaus asui,mutta minä karkotin rauhan tästä paratiisista.
Minun elämäni pyrkimyksillä oli päämäärä,suuri ja jalo, ja korkealla kuin aamuntähti,mutta öiset juomaseurat tukahduttivat intoni päämääräni saavuttamiseen ja viimein saivat sen täy-dellisesti sammumaan.
Nyt olen kadotettu mies. Nyt edessänne seisoo mies ilman vaimoa,isä ilman lapsia,kerjäläinen ilman kotia,ihminen,jossa kaikki hyvä ja jalo on tukahtunut ruumiillisesti raunioitunut hylky vaeltamassa ihmisten keskellä. Elämäni on synkintä yötä; kaiken minkä omistin,on niellyt juoppouden pohjaton kuilu.""
Tämän jälkeen mies kääntyi ja meni ulos. Hienot nuoret miehet seisoivat hiljaa,kenelläkään ei ollut rohkeutta puhua. Hekin kääntyivät jiljaisina ovelle ja poistuivat.
Toivon kaikille tämän lukijoille hyvää kesää ja johdatusta elämän tielle."
Tämän sykähdyttävän ja puhuttelevan tekstin on kirjoittanut ja sanoiksi pukenut;
PÄIVI PITKÄNEN
Urjalasta.
Olen halunnut tuoda tämän tarinan Blogin lukijoiden tietoisuuteen koska , niin monissa tapauksissa tämä tuntuu totuudenmukaiselta ja opettavaiselta, siitä näkökulmasta katsottuna mitä alkoholin käyttö saattaa sen käyttäjille tuoda tullessaan
Vanha sanonta kertoo karutonta kieltä tästä aiheesta ja sopinee hyvin tämän blogin loppuun.
" Mies otti ryypyn,otti toisen, ja lopulta ryypyt ottivat koko miehen."
Hyvää kesää myös minun puolestani Teille kaikille toivoo Rauno-pappa.
Rauno Kulmala 19.05.2013
Littoinen
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)